Teokset

ÄIJÄ

ÄIJÄ
17.8.2023 Suomenlinna
kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva

Risto Räppääjä ja villi kone

Risto Räppääjä ja villi kone
10.9.2022 Tanssiteatteri Raatikko
kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva

Sävelet, jotka eivät soi

Sävelet, jotka eivät soi
30.9.2021 Tanssin Voima festivaali
kuva kuva kuva kuva kuva kuva video

Keisarinnan uudet vaatteet

Keisarinnan uudet vaatteet
21.11.2020 Tanssin Voima festivaali
kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva video

Viimeistä päivää

Viimeistä päivää
25.4.2019 Vantaan Tanssiopisto,Vernissa
kuva kuva kuva kuva kuva kuva

Nine lives

Nine lives
16.11.2017 Tanssin Voima festivaali
kuva kuva kuva kuva kuva kuva video

Bensa virtaa kovasti suonissa

Bensa virtaa
15.4.2016 Vantaan Tanssiopisto, Vernissa

Old people, odd people

Old
7.5.2015, Teatteri Avoimet Ovet, Helsinki
kuva kuva kuva video

Ankkurit irti

Ankkurit
16.5.2014, Kansallisoopperan Alminsali, Helsinki
video kuva kuva kuva kuva kuva kuva

Snowblind

Snowblind
16.2.2012, Stoa, Helsinki
video kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva

Anchors Aweigh

Snowblind
20.3.2009, Kansallisoopperan Alminsali, Helsinki
video kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva

Veri nousee päähän

verinousee
12.9.2008, Stoa, Helsinki
kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva kuva

Äijä on Suomenlinnan Kiväärigalleriassa tapahtuva taidekokonaisuus, joka käsittää päivisin auki olevan installaation ”Äijän museo” ja iltaisin tapahtuvan ÄIJÄ -tanssiesityksen. Äijä tutkii feminiinin ja maskuliinin energian välisiä valtarakenteita peilaten vanhojen sukupuoliroolien ja tämän päivän ajattelutapojen ristiriitoja. Mitä ihminen saa ja voi olla polarisoituvassa ajassamme? Millainen on valkoinen keski-ikäinen heteromies?

Koreografia, ohjaus, konsepti: Marjaterttu Willman
Äänisuunnittelu: Tatu Vanhatalo
Valosuunnittelu: Eero Alava
Pukusuunnittelu: Aapo Siikala
Esiintyjät: Emmi Pennanen, Jukka Tarvainen

Teoksen kesto 55 min.

Teos sai ensi-iltansa 17.8.2023 Suomenlinnassa osana Tanssin Voima -festivaalia.

Esitys on toteutettu yhteistuotantona Suomenlinnan hoitokunnan kanssa. Teoksen valmistumista on tukenut Helsingin kaupunki ja Taiteen edistämiskeskus.


Tiina ja Sinikka Nopolan Risto Räppääjä ja villi kone-näytelmään perustuvassa esityksessä Räppääjän tarina toteutetaan ensi kerran tanssien! Nopoloiden lempeä huumori pääsee jälleen kerran oikeuksiinsa tässä nykytanssi- ja balettiliikkeen sekä mimiikan keinoin luodussa esityksessä. Tanssiteatterin elementit - liike, musiikki ja mimiikka - sekä projisoinneilla näyttämölle toteutetut eri tilat ja ympäristöt luovat kokonaisvaltaisen taidekokemuksen lapsikatsojille. Esitys toimii mainiona keskustelunavauksena tietokonepelien ja mobiililaitteiden käytöstä ja säännöistä.

Tanssisovitus, koreografia ja ohjaus: Marjaterttu Willman
Sävellys: Iiro Rantala – Janne Puurtinen
Äänisuunnittelu: Janne Puurtinen
Lavastus/projisointisuunnittelu: Jouka Valkama
Pukusuunnittelu: Aapo Siikala
Valosuunnittelu: Jouka Valkama
Esiintyjät:Tuomas Paljakka, Pauliina Pakarinen, Heidi Tiainen, Jyrki Karttunen, Janne Puurtinen

Teoksen kesto 60 min.

Teos sai ensi-iltansa 10.9.2022 Tanssiteatteri Raatikossa Vantaalla.

Esitys on toteutettu yhteistuotantona Ballet Finlandin ja Tanssiteatteri Raatikon kanssa. Teoksen valmistumista on tukenut Jenny ja Antti Wihurin rahasto.


Sävelet, jotka eivät soi on monitaiteellinen näyttämöteos, joka liikkuu tekstin, tanssiteatterin, musiikin, äänitaiteen ja nykytanssin välimaastoissa. Teos tarjoaa hedelmällisen kohtauspaikan äänelliselle ja liikkeelliselle luovuudelle. Esitys kurkistaa erilaisiin perhekokonaisuuksiin ja niiden moninaisiin tapoihin vuorovaikuttaa. Millaisilla vuorovaikutuksen työkaluilla kukin maailmansa kohtaa? Mitä viestimme sanojen välissä? Kommunikaatiotapojen ylisukupolvisuus sekä ristiriidat ja lohdullisuus ovat esityksen kantavia teemoja.

Koreografia ja ohjaus: Marjaterttu Willman
Sävellys, sovitus, musiikin esitys: Emma Salokoski, Felix Zenger
Valaistus: Eero Alava
Puvustus, rekvisiitta: Marjaterttu Willman
Esiintyjät:Emma Salokoski, Jonna Aaltonen, Jukka Tarvainen, Jussi Väänänen

Teoksen kesto 50 min.

Teos sai ensi-iltansa 30.9.2022 Tanssin Voima festivaalilla Helsingin Kanneltalossa.

Teoksen valmistumista ovat tukeneet Helsingin kaupunki, Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Oskar Öflundin säätiö.


Keisarinnan uudet vaatteet on liikepainotteinen tanssiteatteriesitys lapsille, jossa ajaton klassikkosatu Keisarin uusista vaatteista päivitetään nykyaikaan. Esitys heijastelee media- ja yksilökeskeistä kulutuskulttuuriamme, jossa jatkuva nähdyksi tuleminen on kuin elinehto. Keisarinnan huumorin ryydittämät tempoilut paljastavat ulkokohtaisen elämäntavan uuvuttavuuden.

Keisarinnan uudet vaatteet on tulvillaan liikettä ja veikeää musiikkia. Tanssiteatteriesitys laajenee monipuoliseksi esityskokemukseksi ympäristökasvatusaiheisella valokuvanäyttelyllä, mediakasvatustyöpajalla ja globaalikasvatustyöpajalla. Kokonaisuus on tilattavissa kouluihin.

Koreografia ja konsepti: Marjaterttu Willman
Musiikki: Katalena, Sväng, Emir Kusturica, Jon Sarta, The O'Neill Brothers, Magnifico&Turbolenza, Skatalites, Propellerheads
Valaistus:Ainu Palmu
Pukusuunnittelu: Aapo Siikala
Lavastus: Marjaterttu Willman, Aapo Siikala Tanssijat:Jonna Aaltonen, Heidi Lehtoranta, Heidi Tiainen, Jenna Broas, Emmi Pennanen

Teoksen kesto n.40 min.

Teos sai ensi-iltansa 21.11.2020 Tanssin Voima festivaalilla Helsingin Kanneltalossa.

Teoksen valmistumista ovat tukeneet Helsingin kaupunki, Suomen Kulttuurirahasto ja Teaterstiftelsen Vivicas Vänner.


Viimeistä päivää kuvaa tiivistä yhteisöä, joka viettää viimeistä iltaansa yhdessä. Muistellaan menneitä ja haastetaan tulevaa. Ehkä vähän jännittääkin kun pitää erota. Ketä jääkään kaipaamaan?

Koreografia ja konsepti: Marjaterttu Willman
Musiikki: Suistamon Sähkö, Puhti
Valaistus: Ainu Palmu
Pukusuunnittelu: Niina Huovinen
Lavastus: Marjaterttu Willman ja Anna-Maria Vairio
Tanssijat:Vantaan Tanssiopiston Rikka Opetusteatterin nyky- ja jazztanssiopiskelijat

Teoksen kesto on 30 min.

25.4.2019 Vernissassa, Vantaalla. Tuotanto Vantaan Tanssiopisto.


Nine lives on väkevä teos länsimaisesta naisesta globaalissa maailmassa. Se kyseenalaistaa länsimaista ajattelua ja tuo pintaan elämän onnenkaupan ja epäreiluuden. Miksi joku kantaa pidemmän korren ja joku lyhyemmän? Kompastuuko länsimainen nainen liian moniin tavoitteisiinsa?

Willman Dance Companyn Nine lives on nykytanssia ja tanssiteatteria yhdistelevä liikkeellinen esitys, jossa on puhuttua tekstiä. Teoksen puvustus on valmistettu kierrätysvaatteista ja -kankaista..

Koreografia ja konsepti: Marjaterttu Willman
Musiikki: Sävellys Kimmo Pohjonen,osa sävellys Samuli Kosminen
Valaistus: Jukka Huitila
Pukusuunnittelu: Aapo Siikala
Tanssijat:Jonna Aaltonen, Timo Korjus

Teoksen kesto on 40 min.

Teos sai ensi-iltansa 16.11.2017 Tanssin Voima festivaalilla Helsingin Kaapelitehtaalla.

Teoksen valmistumista ovat tukeneet Helsingin kaupunki ja Taiteen Keskustoimikunnan Uudenmaan osasto.


Bensa virtaa kovasti suonissa käsittelee nuoren tietä aikuisuuden kynnykselle. Ihminen elää intensiivisesti omaa nuoruuttaan teini-iästä eteenpäin. Ystävyyssuhteet ovat tärkeitä, porukka tarjoaa yhteisöllisyyttä ja kiinnostus vastakkaiseen sukupuoleen on usein voimakasta.

Nuorilla on vahvoja tunteita itsenäistymiseen ja tulevaisuuteen liittyvissä aiheissa. Yhteiskunta asettaa nuorelle usein liian varhain odotuksia tulevaisuuden suhteen. Bensa virtaa kovasti suonissa on teos, jossa nuoren elämänvoima on etusijalla ja ulkoapäin tulevat odotukset ja paineet jätetään unholaan.

Koreografia ja konsepti: Marjaterttu Willman
Musiikki: Dalindeo, Carola Standertskjöld
Valaistus: Ainu Palmu
Pukusuunnittelu: Virpi Lehtinen
Tanssijat:Vantaan Tanssiopiston Rikka Opetusteatterin nyky- ja jazztanssiopiskelijat

Teoksen kesto on 30 min.

Teos sai ensi-iltansa 15.4.2016 Vernissassa, Vantaalla.


Old people, odd people -teos asettaa katsojan valintatilanteeseen symbolisen peilin edessä ja ravisuttaa ennakkoluulot esiin. Tom Waitsin musiikki, hänen omintakeinen äänensä, kertoilee omia tarinoitaan luoden teokseen oman mielenkiintoisen tasonsa.

Teos on saanut ideansa katujen yksinäisistä ja rujoista tallaajista. Mitä he ajattelevat? Miksi heidän vinksahtanut käytöksensä on kuitenkin niin inhimillistä? Kaupunkien ihmisvilinässä emme aina huomaa valtavirrasta poikkeavia kulkijoita. Old people, odd people kurkistaa näiden yksinäisten tallaajien olohuoneeseen ja haastaa katsojan pohtimaan eriarvoisuutta ja omaa tiedostamatonta arvottamista. Olemmeko vielä valmiita huomaamaan vaikeassa asemassa olevat yksilöt? Otammeko vastuun kaikista vai vain itsestämme?

Old people, odd people on voimakkaasti liikkeeseen pohjautuva tanssiteos. Kaksi vahvaa ja karismaattista naistanssijaa ottavat teoksessa liikkeestä kaiken irti.

Koreografia ja konsepti: Marjaterttu Willman
Musiikki: Tom Waits
Valaistus: Jukka Huitila
Lavastus: Marjaterttu Willman
Pukusuunnittelu: Aapo Siikala
Tanssijat:Maija Kiviluoto, Marjaterttu Willman

Teoksen kesto on 30 min.

Teos sai ensi-iltansa 7.5.2015 Teatteri Avoimissa Ovissa, Helsingissä.


Ankkurit irti käsittelee elämän ja yhteiskunnan yksilölle asettamia rajoitteita. Miltä meistä tuntuu kun emme saa tai emme voi? Kuinka usein itse rajoitamme itseämme? Yksilöinä joudumme myös huomaamaan muita yksilöitä rajoittavat tekijät. Pyrkiessämme samaistumaan heidän tilanteeseensa luomme uutta perspektiiviä omaan elämäämme.

Ankkurit irti-teos perustuu Marjaterttu Willmanin Kansallisbaletille vuonna 2009 koreografioimaan teokseen Anchors Aweigh. Sen sisällöllinen maailma käsittelee samoja aihioita kuin Anchors Aweigh-teoksessa, mutta teoksessa tanssii kuusi tanssijaa.

Koreografia: Marjaterttu Willman

Sävellys ja musiikki: Trey Gunn, Karen Dalton
Visuaalinen suunnittelu: Kaapo Kamu, Marjaterttu Willman
Valokuvat: Kaapo Kamu
Valaistus: Vesa Pohjolainen
Pukusuunnittelu: Barbora Zelnickova
Tanssijat:Ammattikoulutus 2-3, 2013-2014, nykytanssilinjat

Teoksen kesto on 17 min.

Ankkurit irti sai ensi-iltansa Kansallisoopperan Alminsalissa 16.5.2014.


Snowblind käsittelee yhteisön mielialojen järkkymistä. Sokaistuminen on yhteisössä vaikea aihe. Jonkun sokaistuminen aiheuttaa ympärillä olijoissa erilaisia reaktioita. Toisen hallitsematon tunnetila hyväksytään,torjutaan tai sitä pelästytään. Tunnetilasta sokaistunutta yritetään ymmärtää tai häntä saatetaan hyljeksiä.

Snowblind on liikepainotteinen tanssiteos. Liikkeellä käsitellään teoksen aihioita. Liike on sana, mielenilmaus, tunne, reaktio ja vuorovaikutuksen väline.

Koreografia: Marjaterttu Willman

Valaistus: Mikko Linnavuori
Puvustus: Aapo Siikala
Musiikki: Massive Attack
Tanssijat: Jonna Aaltonen, Heidi Lehtoranta, Andrius Katinas ja Mikko Paloniemi

Teoksen kesto on 35 min.

Snowblind sai ensi-iltansa Itä-Helsingin Kulttuurikeskus Stoassa 16.2.2012.

Teoksen valmistumista ovat tukeneet Kordelinin Säätiö,Valtion Tanssitaidetoimikunta,Uudenmaan Taidetoimikunta ja Helsingin Kaupungin Kulttuurikeskus.


Marjaterttu Willmanin Kansallisbaletille koreografioima Anchors Aweigh käsittelee elämän ja yhteiskunnan yksilölle asettamia rajoitteita. Miltä meistä tuntuu kun emme saa tai emme voi? Kuinka usein itse rajoitamme itseämme?

Yksilöinä joudumme myös huomaamaan muita yksilöitä rajoittavat tekijät. Pyrkiessämme samaistumaan heidän tilanteeseensa luomme uutta perspektiiviä omaan elämäämme.

Teoksessa visuaalista ilmettä ja tunnelmaa luovat näyttämölle projisoidut valokuvaaja Kaapo Kamun kuvat. Teoksen liikekieli ja tapahtumat ovat vuorovaikutuksessa kuvien kanssa.

Kitaristi Trey Gunnin omaleimainen ja eri elementtejä fuusioiva musiikki luo teoksen tunnelmaan vahvan kosketuspinnan.

Koreografia: Marjaterttu Willman

Sävellys ja musiikki: Trey Gunn, Karen Dalton
Visuaalinen suunnittelu: Kaapo Kamu, Marjaterttu Willman
Valokuvat: Kaapo Kamu
Valaistus: Vesa Pohjolainen
Pukusuunnittelu: Barbora Zelnickova
Tanssijat: Sara Vuorinen,Frans Valkama ja Aapo Siikala

Teoksen kesto 15 min.

Anchors Aweigh sai ensi-iltansa Kansallisoopperan Alminsalissa 20.3.2009.


Vaikeista tilanteista toteamme usein "se on kasvun paikka". Haluamme oppia virheistämme. Samaan aikaan opimme jatkuvasti uusia asioita itsestämme.

Mikä on naisen kasvun tie? Mitä kaikkea tapahtuu nuoren naisen minuudessa,sen etsimisessä ja löytämisessä? Miten naisesta kasvaa vastuunottaja,ei vain omassa vaan myös jälkipolviensa elämässä?

Näihin kysymyksiin Veri nousee päähän pyrkii vastaamaan. Teoksessa luodaan kuva naisen monisärmäisestä ottelusta itsensä kanssa, herätetään pohdintoja mielen kaoottisesta säntäilystä sekä mahdollistetaan samaistuminen naisten keskinäiseen yhteisölliseen vahvuuteen.

Veri nousee päähän -teoksessa kuusi tanssijaa kohtaavat Kimmo Pohjosen räjähtävän musiikkimaailman. Kimmo Pohjoselta valmistui teosta varten sävellyskokonaisuus, jossa Pohjonen haitarin soiton lisäksi soittaa myös afrikkalaista sormipianoa.

Koreografia: Marjaterttu Willman

Sävellys ja musiikki: Kimmo Pohjonen
Valaistus: Jukka Kaven
Puvustus: Elina Harmoinen
Tanssijat: Francis Guardia, Heidi Lehtoranta, Maria Nurmela/Marjaterttu Willman, Maria Tamminen, Heikki Vienola ja Sara Vuorinen

Teoksen kesto 30 min.

Veri nousee päähän sai ensi-iltansa Itä-Helsingin Kulttuurikeskus Stoassa 12.9.2008.

Teoksen valmistumista ovat tukeneet Niilo Helanderin Säätiö,Valtion Tanssitaidetoimikunta ja Helsingin Kaupungin Kulttuurikeskus.